DACIA - DOKKER 1.6 LPG/BENZIN - HYBRID
NAŠE MALÁ PŘÍRUČKA OPRAV A ÚPRAV
SEZNAM OPRAV A ÚPRAV, DOKUMENTACE:
22. KAPITOLA - Modulátor Lambdy 29.9.2024
21. KAPITOLA - LPG nádrž, LEDky, Katalyzátor 14.8.2024
20. KAPITOLA - Lambády podruhé 9.11.2023
19. KAPITOLA - LPG tuning 27.6.2023
18. KAPITOLA - Filtry 7.12.2022
17. KAPITOLA - Vstřiky LPG potřetí 15.12.2021
16. KAPITOLA - Lambády 12.12.2021
15. KAPITOLA - TPMS 8.12.2021
14. KAPITOLA - Flash Lube 30.11.2021
13. KAPITOLA - Ventily 3.11.2021
12. KAPITOLA - Svíce 26.10.2021
11. KAPITOLA - Zadní brzdy 27.5.2021
10. KAPITOLA - Černá skla 30.6.2020
09. KAPITOLA - Rozdělovací cívka podruhé 3.6.2020
08. KAPITOLA - Přímé sání 7.1.2020
07. KAPITOLA - Zadní tlumiče 11.10.2019
06. KAPITOLA - Rozdělovací cívka 24.9.2018
05. KAPITOLA - Výměna Oil 18.6.2018
04. KAPITOLA - Podvozek 16.11.2017
03. KAPITOLA - Letní kola 23.3.2017
02. KAPITOLA - Zimní kola 10.12.2016
01. KAPITOLA - Koupě vozu 3.12.2016
22. kapitola - Modulátor lambda sondy 29.9.2024
A už mě to fakt vytočilo na nejvyšší stupeň nasranosti. Katalyzátor nový, lambády rok staré, kabely svíčky nové, LPG nádrž nová. A přesto jednotka stále hlásí chyby s katem nebo s něčím dalším .... Došla mi trpělivost s těma eko-sračkama. Udělal jsem závěrečný bod všech oprav kolem "kuřete". Před druhou lambádu jsem zabudoval tzv. modulátor. Jednoduše nástaveček aby se druhá lambáda, tedy za katem, oddálila od výfukového potrubí a kuře se pořád nerozsvěcelo. Nepomohla výměna čehokoli, nepomohlo jiné nastavení jednotky, nepomohlo nic. Až tato vychytávka, zhasne kuře navždy a bude klid. Chod motoru je v pohodě klidny, všechno běží jak má. I na benzín i na LPG. Tak jakejpak vopruz z ekosračkama. Hlavní příčinou závad se stal nový benzín E10. Je to svinstvo pro staré klasické motory. Na takové množství ethanolu v benzínu, není řídící jednotka připravena a katalyzátor už vůbec ne. Nepomůže ani případné aditivum E10. To jen zabrání rozkladu benzínu na složky vody a benzínu. Neřekne to však jednotce, jedeš na ekopalivo tak proč tam máš kytalyzátor a kyslíkové sondy? Poslední dobou je motorysmus stále více drcen ekoterorismem. Proti tomu se musí bojovat chytrými vychytávkami. Hlavně rozhodně se nebát STK. Těm je to tam úplně jedno, nikdo ty ekosračky neřeší. Po nějaké době provozu a zkoušek, se už žádné kuře nerozsvítí ani nehlásí chyby v jednotce. Problém s kuřetem vyřešen navždy. Zaprvé je třeba z palubní desky urvat, odpájet, či zalepit kontrolku motoru a zadruhé vrazit nástaveček mezi kata a lambádu a je klid navždy. Teď už je auto schopno jezdit i na E10 (ethanol - líh -svinstvo míchané do benzínu). Ovšem většinou když je možnost brát někde u pumpy E5, vždy po něm sáhnu. Bývá dražší, ale pro motor sakra lepší. Fuck Off ekoteroristi a baterkáři. :-D
MODULÁTOR LAMBÁDY.
21. kapitola - LPG nádrž, LEDky, Katalyzátor 14.8.2024
10 let od koupě vozu. U nás tedy 8. let. LPG nádrž musí na výměnu. Debilita České uprděné republiky. Co si budem vykládat jde jenom o cucání peněz z motoristů. STK se nakrmí, Servis se nakrmí, Stát se nakrmí a majitel se zbytečně prohne a vysype z peněz. Inu to je tahle doba. Jen o penězích. LPG nádrž by přežila i životnost vozu jak je udělaná. Stěny nádrže mají 1cm. Zadruhé jsem všechny žárovky na voze vyměnil za LED. I blinkry. u těch musí být zapojen speciální odpor, aby auto vědělo, že LED mají velký odpor (jako původní žárovky). Když se takhle obelže elektronika ve voze, všechno funkuje perfektně. U ostaních žárovek už žádný problém s LEDkami nebyl. Jen přední denivky měly od výroby přehozený plus a mínus. Pro LEDky stačilo přehodit. To jesli jsou homologované pro ČR vůbec neřeším. Ani na STK stim nebyl sebemenší problém. Tam tyhle hovadiny fakt neřeší. Hlavní je že to svítí brzdí a nerozpadává se. :-) Ostaní kecy jsou jen bláboly na netu. Třetí věc co bylo potřeba před STK vyměnit byl Katalyzátor. Poslední měsíce hlásil samé chyby. Výfuk fakt dost smrděl a auto docela dost začalo žrát pohonné hmoty. Nejdříve jsem chyby nebral vážně, jednotka si je občas dost vymýšlí a nedá se jí tak úplně věřit. Ale ta spotřeba byla špatně. Kat stál cca 8000,- kč s dopravou z Polska. U LPG se dělají Katy nerezové. Což je trochu štěstí skrze cenu, ale zase se často mění. Uvnitř na povrchu je tenká vrstva Titanu. Proto ta cena. Jsou však Katy kde je Zlato a jejich ceny už stoupají nad desetitisíce. Výměna byla vcelku snadná. Jediný problém byl krycí plech přes původní Kat. Opět jedna zbytečnost aby montáž nebyla tak jednoduchá. Šrouby povolit nešly ani po ohřátí. Celý kryt jsem tedy rozstříhal a násilým vyrval z vozu ven. Zpět už nikdy nepřijde. Po výměně opět vůz jezdí jako ďábel.
NÁDRŽ, LEDKY A KATALYZÁTOR.
20. kapitola - Lambády podruhé 9.11.2023
Nikdy nekupujte důležité věci z Číny. Zkusil jsem a životnost malá. Po necelém roce začaly lambády hlásit chyby, že jsou ve zkratu. Takže koupě nových lambád jsem svěřil Německému Boschy. Tentokrát jsem vsadil na to, že Němci jsou pořádnější :-) Dobře jsem udělal. Lambády zatím drží dodnes. Rozhodl jsem si prodloužit kabely abych případně mohl kupovat jakékoli typy lambád a nebýt závislý na konektorech. Těžce se to v ČR shání. Od té doby co se dá nakupovat po celém světe, dovozci zboží pro Dacie úplně serou na zásobování do ČR a nebo chtějí neuvěřitelné ceny. Nové lambády jsou od Bosch a konektory jsem si přendal svoje. Funkce je zcela vpořádku a vůz jezdí jak ďábel.
LAMBÁDY PODRUHÉ.
19. kapitola - LPG tuning 27.6.2023
Po půl roce ježdění s novými filtry jsem se rozhodl obměnit LPG soustavu. U nádrže vzadu bylo potřeba vyměnit elektroventil. jeho životnost skončila a cívka začala provádět divné věci. Soustava nechtěla otvírat plyn když měla. Závada jasná, cívka ne elektroventilu je špatná. Vyměněno a vše je vpořádku. Ve předu u reduktoru je cívka podobná a tam začaly být problémy podobné. Často se ventil zasíral parafínem, zalepil se a chodil jen někdy. Po vyčištění nastal vždycky na chvíli klid. Ale cívka, ta zlobila skoro furt. Takže celý ventil nahradíme masivnějším lepším, který má před sebou svůj vlastní filtr. Pak už se nemůže stát, že se nečekaně zasere. Nekvalita LPG je v čechách na denním pořádku. Ten kdo má pohon na LPG tak bude prostě pořád bitej, bude mít nevýhody a bude muset pořád na technickou a bla, bla, bla. Tenhle menší tuning se opravdu vyplatí. Zakoupil jsem nové filtry, nový ventil, hadice a pustil se do práce. Pořídil jsem si pro jistotu i novou pertlovačku na měděnné trubičky soustavy. Všechno jsem přetěsnil i kouskem konopí abych měl jistotu, že mi plyn nikde zbytečně neuniká. Pak už je zkouška mydlinkovou vodou, všechno těsnilo, nikde žádné úniky a tradá na cesty. Od té doby mám s LPG svatý pokoj a všechno šlape perfektně. Zase jsem to musel dodělat doma. Jako vždy.
TUNING LPG.
18. kapitola - Filtry 7.12.2022
Filtrů není nikdy dost. Zvláště když nějakej brejlička u stolu vymyslí, že přivede podtlak z víka ventilů zpět do sání bez filtru. To je ale blbost co? V sání musí být prostě čisto. Čistý vzduch a čistá směs. Ne spálený humusy z volejů, či výfuků. Čisto, jasný. Takže jsem nelenil a přidal filtry kam to jen šlo. Motoru to evidentně svědčí. Lepší zrychlení, lepší pálení. Prostě všechno aby člověk dodělával doma k obrazu svému. za chvíli se snad začnou prodávat auta jako stavebnice za sníženou cenu???? Dnešní doba je prostě zlá.
FILTRY.
17. kapitola - Vstřiky LPG potřetí 15.12.2021
Zase ty vstřiky LPG. Už zase. Potřetí se měnily vstřikovače. Tentokrát jsem si je vyměnil sám. Neuběhl ani týden po opravě Lambád a hned se ozvaly vstřikovače. Laborovat, kterej z nich chodí hůř a který líp, nemá cenu rovnou výměna všech 4. to už je po třetí za tak krátkou dobu. Mám lehké podezření na posledního servisáka LPG Říčany, že mi tam dal nějaký starý, co někde poskládal z několika aut. Tenkrát mu to trvalo tři dny než to dal do kupy. Teď jsem byl už prozíravější a koupil je přímo u dodavatele Profi LPG. Výměna byla už rychlá. Za ty léta už jsem se vycvičil. Komplet celou LPG soustavu na tomhle autě mám zmáknutou. jenom oficiálně z toho dělaj pořád takový tajemno. Přitom na tom vůbec nic není. Chce to jen praxi a šikovnost. Já měl bejt automechanikem :-D Po výměně třetí sady za cca 8000,-kč motor šlape jako hodinky. Přestalo kolísání otáček, špatné starty, cukání, špatné pálení a moc klepavý zvuk vstřiků.
VSTŘIKY LPG PO 3..
16. kapitola - Lambády 12.12.2021
To bylo furt nějakýho cukání, špatného startování a kdo ví co eště. Řídící jednotka hlásila chybu na Lambda sondě č. 1. a ještě několik chyb jenž se nepodařilo jednoznažně určit, odkud pocházejí. Na benzín auto jakštakš jelo dobře, problémy nastaly při přepnutí na LPG. Nezbylo, než sáhnout do děravé kapsy a zakoupit nové lambády. U lpg jsou totiž data z obou lambád potřeba pro přesný odhad paliva. Lámbády musí fungovat, jinak LPG jednotka začne házet do systému nesmysly a auto pak správně nefrčí. U benzínu je všechno jedno. Na benzín to jede vždycky. Tam by to jelo i úplně bez sond. Pro benzín je to jen Ekodebilita a vůbec se na ní neohlíží. Tak tedy proběhla první výměna obou lambád. Motor opět jel normálně.
NOVÉ LAMBDA SONDY - "LAMBÁDY".
15. kapitola - TPMS 8.12.2021
TPMS je kapitola sama pro sebe. Tahle naprostá hovadina od strůjcu EU mě osobně tak nasrala, že sem s ní udělal krátký proces. Když jsme si auto koupili dal jsem do nových kol i tyhle debility. Ovšem obchod jenž mi měl ventilky předem připravit pro můj vůz, nic nenastavil a nepřipravil. Vůz se s ventilky odmítal spojit. Co v takové chvíli dělat? byl jsem nucen navštívit servis obchodu a reklamovat ventilky. Chvíli bádáli, dělali chytrý, že to bude brnkačka to s jejich přístrojem naladit. Nic jim nevyšlo. Auto muselo na zvedák, sundat všechny kola, zout gumy a všechny nové ventilky, museli servisáci, zcela zdarma vyměnit. Opět nasadit gumy a znovu vyvážit. Práce na dvě hodiny ovšem v rámci reklamace pěkně zadarmo. Joooo tahle debilita jménem TPMS není žádná levná blbost. Tehdy každý ventilek stál cca 1500,-. Přístroj na párování z vozem stojí cca 30 000,- Takže pořizovat si ho domu je zcela nemožné. Uhěhlo pár let a ventilkům po čase došla baterka, která je zalitá uvnitř a samozřejmě se nedá měnit. Kupovat nové drahé ventilky a opět je nechat zpárovat to ani náhodou. Cena ventilku krát 8ks kol. To tedy ani nahodou. Zase fóra Dacia - chytráci: U autorizovaného servisu Dacia stojí ventilek jen 400,- no, ale ten kdo tuto informaci vypustil do éteru, jaksi zapomněl ještě přidat, čekání v servisu, zutí, nazutí a vyvážení kol. Takže v součtu vás ten ventilek nepřijde na pouhých 400, nýbrž se dostaneme na cenu kolem 1000,- a více. Protože jste v autorizovaném servisu, zaplatíte ještě jejich dost tučnou přirážku. V závěru vás vyjde cca na 2000,-kč za kolo krát 8ks. To už je jako přespříliš. Tedy v prosinci sem si řekl dost a ve své Dacii jsem TPMS zlikvidoval jednou provždy. Jak? Rozeberete palubní desku najdete ty dvě dementní diody, co se rozsvítí vždy když nenajdou správná kola a odpájíte, nebo rovnou vyštípáte. A je klid. Desku zpět namontujete a je hotovo. To samé jsem udělal i s diodou - "kuře". Tři diody už jsem z palubní desky vyštípal. Ještě mě tam serou dvě zelené diody, které svítí když máte přeřadit nebo podřadit. Myslím, že je čeká stený osud. Za to co na palubní desce chybí je teplota vody v motoru. To je daleko podstatnější kontrolka, než EU debility. Ještě jedna zkušenost se systémem TPMS. Když jsem jednou ošklivě píchnul zadní pneumatiku, tak než celý slavný systém zareagoval ujel jsem cca 10km než jsem zjistil, že auto podivně nejede. V pneumatice byla díra jako kráva a systém nic. Až když jsem zastavil a šel se podívat co se děje, pak teprve nahlásil problém s tlakem. Ovšem kolik tlaku ušlo to už nevěděl. Naštěstí to byla pneumatika zadní. Být to přední tak byla nehoda. Takže tuto dementnost TPMS, už nechci vidět v žádným mým autě. Místo toho zaperlila Čína. Za cca 500 si koupíte sadu měření tlaku v pneu. Máte palubní displej kde vidíte všechny kola a jaké z nich má který tlak. A co víc čidlo se zašroubuje místo čepičky,VENKU na ventilek. Nemusí se sundavat pneumatika ani nic vyvažovat a čidlo si přendáte na ty kola na kterých právě jezdíte. A ještě se dá měnit v čidle baterie kdykoli dojde. Funguje to skvěle a hlavně online. Nepotřebujete žádný párovací, drahý přístroj a můžete si v klidu nastavit kdy chcete mít upozornění na nízký, či vysoký tlak. Lze nastavit rozmezí. A ne že vám to výrobce nařídí, jaký máte přesně mít tlak v pneumatikách. Čidla reagují okamžitě, nemají hodinovou prodlevu jako palubní systém. Všechno je to vlastně postaveno jenom na vytahování nekonečně mnoho peněz z motoristů. Bát se STK či fízlů opravdu nemusíte. Těm je to skutečně úplně ukradený. Český a Čínský ručičky si vždycky vědí poradit jak věci ochcat. Kdo se ovšem bojí, tak ten už sere v síni. .-)
LIKVIDACE TPMS.
14. kapitola - Flash Lube 30.11.2021
Jezdím hlavně na LPG. Jen málokdy přepnu na benzín. V podstatě jen při startech, nebo dojezdu k pumpě kde mají LPG. Bylo tedy třeba postarat se o mazání ventilů. Výrobce na tuto dost potřebnou věc úplně sere. Ať si to každej dodělá. Takže jsem zakoupil sadu Flash Lube - Přimazávání ventilů. V LPG žádná maziva nejsou, krom parafínu a v dnešním benzínu už také aby mazivo pohledal. Prostě se na to z vysoka sere. Bylo jen potřeba vyvrtat do sání malou dírku kudy bude mazivo motor přisávat. Pak ještě umístit někam nádobku s mazivem a tradá. Ventily se přimazávají a motor si spokojeně brouká. Taková blbost za pár korun a výrobci vozů na LPG, nesou schopni namontovat vše už při výrobě? Po několikaletém ježdění mohu jen doporučit. Funguje to skvěle.
FLASH-LUBE - PŘIMAZÁVÁNÍ VENTILŮ.
13. kapitola - Ventily 3.11.202
Přišel čas seřídit si ventily. Při určitých otáčkách, když byl motor podtočený už byly ventily slyšet. Také mírně nepravidelný chod motoru napověděl. Kecy na internetu, zvláště na Dacia fóru, byly děsně debilní. Jak má Dacia somoštely a kdesi, cosi od amatérských neumětelů, co viděly motor jen na obrázku. Tedy jedno musím přiznat, zjistit na kolik mm mají být ventily u Dacie nastaveny byl nadlidský úkol. Avšak někde bylo psáno 0,20-0,32mm. Tak tedy nejlepší je střední cesta - 0,25mm. Jak seřídit? je u spalovacích motorů všude stejné. Střídá-li 1.válec, seřizuji 4 válec. Střídá-li 2., seřizuji 3. Střídá-li 3., seřizuji 2. A Střídá-li 4., seřizuji 1. Kdo má v autě tři válce ten jako by nebyl. :-D Jak nejlépe otáčet motorem? Jednoduše zvedněte pravé kolo a otáčejte kolem. Není třeba žádného jiného klíče. K natavení ventilu je třeba 10. klíček a dobrý šroubovák. Já měl ventily dost utažené, že neměly dostatečnou vůli skoro vůbec. Nastavit, dát nové těsnění pod víko ventilů, případně namazat pastou a utahnout víko.No a máme hotovo.
VENTILY.
12. kapitola - Svíce 26.10.2021
Cukání, cukání a cukání. Špatné starty. Nepravidelný chod motoru. Jak na Benzin tak na LPG. Mohlo by to dělat čidlo LPG (měří tlak a teplotu). Cena není zrovna příznivá - 2000,-Kč. Jako první šlo na výměnu. Cukání pominulo, ale špatné starty a kolísavý chod motoru stále trval. Tak je to jasné - Svíčky. Nikdy, ale opravdu nikdy neskočte na reklamu a nekupujte do francozkého Renaltu české svíčky Brisk. Chod se ještě zhoršil a cukání se opět projevilo. Když jsem svíčky opět vyndal byly citrnově opálené a kus katody byl upálen. Tedy příliš vysoká teplota LPG. Čidlo teploty a tlaku LPG bylo však nové. Svíčky jsem měl poruce jen Bosch, nebo staré originály Renault. Po zkoušce jelo vše jak mělo. Jelikož už to byly svíčky dost jeté a každá jiná zakoupil jsem ještě nové NGK, což jsou velmi dobré svíčky a také Champion. Ty se ukázaly jako absolutně nejlepší volbou. Mé doporučení v řebříčku od nejlepších až po nepoužitelné : 1. místo - Champion, 2. místo - NGK, 3. místo - Bosch. Úplný šrot co nikdy nepoužít Brisk - LPG. Všechny závady byly odstraněny.
SVÍCE.
11. kapitola - Zadní brzdy 27.5.2021
Znáte to. Vždycky když se to rozebere, nikdy už si nepamatuju jak to bylo pohromadě složené. Tak je to i se zadními brzdami. Dodnes nechápu, proč jsou zadní brzdy "kotoučové" až za příplatek. Proč už se to nedělá seriově. Ušetřilo by to spoustu práce a peněz a hlavně by to bylo účinější. No ale to přece žádný výrobce nechce. Každej chce jen sosat z motoristy peníze až do smrti. Já tomu říkám "Práce pro práci" A tak dodnes jezdíme v autech jenž mají zadní brzdy bubnové. Je to zbytečně složité, dražší výměna a je s tím vždycky práce navíc. Hold tak to tu na naší Zemi funguje. Nic nenaděláš. Tedy alespoń jsem si velmi podrobně zdokumentoval celou výměnu zadních brzd.
ZADNÍ BRZDY.
10. kapitola - Černá skla 30.6.2020
Folie na všechny skla kromě předních. To byl od začátku můj plán. Dal bych to jako seriovou výrobu, povinně na všechny vozy. Jak kvůli čumilům, tak kvůli slunci. Hned to auto taky lepší vypadá. Jelikož jsem dělal folie na skla prvně tak jsem si jich také pár skazil. takže doporučuji si koupit folií více. Zas tak jednoduchý jejich nalepení není. Jak se může zdát s videí na netu.Chce to cvik a praxi.
ČERNÁ SKLA.
09. kapitola - Rozdělovací cívka podruhé 3.6.2020
Opět začal motor divně škubat, vynechávat, dusit se a občas jel jakoby na dva válce. Moje první cesta vedla okamžitě k rozdělovacícívce cívce. Došla mi trpělivost a rozhodl jsem se přemístit cívku dál od motoru a zdroje tepla. bylo však třeba prodloužit přívodní kabely a vytvořit na cívku držák. Stačilo kus hliníkového plechu a pár šroubků. Menší problém byl kam umístit držák s cívkou aby stačily kabely ke svíčkám. Bohužel jsem držák umístil blízko k hadici od klimatizace, což se stalo později, fatálním rozhodnutím. Jak se klepala hadice o plech, časem se prodřela a z klímy unikl plyn. Takže umístění cívky nebylo šťastné. Ač problém s teplem pod cívkou to na čas vyřešilo. Výměna další cívky napravila cukající problémy.
DRUHÁ VÝMĚNA ROZDĚLOVACÍ CÍVKY.
08. kapitola - Přímé sání 7.1.2020
Co mě přinutilo úplně předělat sání motoru? Mnoho faktorů. Zaprvé mě dost lezlo na nervy, každý rok měnit vzduchový filtr. Zadruhé se k původnímu filtru tak strašně špatně mohlo, že mě to vždycky úplně zničilo. Rozebírat ten plastový divnotvar byl fakt porod jen pro amatéry. Zatřetí do filtru byl přiveden podtlak z hlavy válců a ze směšovače LPG. Byl však přiveden až za filtrem, takže humusy a bordely, šly do sání. Tenhle nesmysl má spousta aut. Začtvrté bedna na obří filtr zabírala spoustu místa a k motoru nebyl vůbec přístup. Všude samý úchyt a nikde místo na ruce. Zapáté bedna bránila kontrole a případné montáži LPG vstřiků. Řekl jsem tedy dost takhle ne. Vybavil jsem tedy svůj motor přímým sáním, bez obludné a zbytečné bedny. Jako filtr jsem použil lepší propustný závodní filtr, který se dá lehce vyčistit, vyprat a jede dál. Sání je uvnitř motorového prostoru a nasává tak teplý vzduch od motoru. Což je také lepší pro bezproblémový běh motoru. Nevzhledná bedna šla okamžitě z auta ven. Vše hahradila krásná nerezová roura s lehce vyměnitelným filtrem. Běh motoru se o hodně zlepšil, krásně táhne, nedusí se a má i krásný zvuk. Kolem motoru je spousta místa k případným montážím.
PŘÍMÉ SÁNÍ
07. kapitola - Zadní tlumiče 11.10.2019
Rachot, jako když za autem táhnete urvanej plech. V každé menší díře, v silnici, je slyšet hnusný klepání. Auto nesedí pořádně v zatáčkách. To jsou jasné příznaky špatných tlumičů. Odešly celkem brzy. Po 5 letech v provozu. Kdo ví co s tím jezdil předchozí majitel. České silnice - tankodromy, také udělají své. Hlavně po Praze. To je vizitka Čechů poseroutků. No nic naplat staré tlumiče dosloužily. Jejich výměna byla vcelku v pohodě. Se zadními tlumiči to jde vždycky dobře. Horší by byly přední. Vsadil jsem na německou značku Sachs. Dobře jsem udělal, tlumiče zatím drží dodnes.
VÝMĚNA ZADNÍCH TLUMIČŮ
06. kapitola - Rozdělovací cívka 24.9.2018
Rozdělovací cívka začala poprvé blbnout na našich cestách. Motor jel jakoby na tři válce, netáhl, dusil se a často chcípal. Někdy nešel ani nastartovat. Okamžitě jsem šel po elektrice. Svíčky, kabely, cívka. Závada se našla ihned. Sundal jsem rozdělovací cívku a hle, byla zespodu prasklá. Jakmile praskne, dostane se do ní vlhkost a začne dělat neplechu. Její umístění není zrovna šťastné. Na víku ventilů, kde je dost vysoká teplota při provozu. Je uchycená jen na tři šrouby, právě proto, aby se neprohýbala a nepraskla. Ta co tam byla, určitě byla ještě původní z výroby, kde na kvalitu, bohužel moc nekoukali. Pořídil jsem proto novou a kvalitnější. Koupit se dá nespočet druhů, stačí si jen vybrat od, kterého výrobce. Po namontování všechny problémy okamžitě ustaly. Motor opět běží skvěle. Je to takový nový nešvar nových vozů se vstřikováním. Některé vozy mají dokonce na každou svíčku svojí cívku. Ze zkušenosti, na Fábii už vím, že ty cívky odcházejí dost často. Třeba na Felicii, byla také jedna cívka, společná na všechny čtyři svíčky a tam neodcházela tak často. Každý vůz má svoje chyby, takový je prostě náš svět. Nikdo nic neudělá dokonale, aby byl zachován další obchod. To je příšerná ptákovina.
ROZDĚLOVACÍ CÍVKA
05. kapitola - Výměna motorového oleje 18.6.2018
První výměnu oleje jsem naplánoval na jaro 2018. Dle servisní knížky byl naposledy olej měněn v roce 2016 krátce před naší koupí vozu. Ovšem věřte servisům. Když jsem poprvé sundal krycí šustplast pod motorem, bylo jasně vidět, že olej se nikdy neměnil. Leda že by ho vysáli odsávačkou zezhora. O tom sem však silně pochyboval. Inu od teď si ho měním já sám a vím co tam leju a jak dlouho na něm jezdím. tohle není stará kodovka, kde mě to bylo jedno. Zde měním pravidelně každý rok. Také najezdíme 10 000 km ročně, někdy i více. Začal jsem tedy mým oblíbeným olejem Castrol 5w30 synth. Poslední léta jsem však přešel na Elf 5w40 synth. Pro dospělé Renault motory(tedy 4-válec, ne jako dětské motory s 3. válci) je i lepší Elf. Castrol se spíše hodil do Fábií HTP kde se motor pořád přehříval.
VÝMĚNA OLEJE
04. kapitola - PODVOZEK - 16.11.2017
Bylo třeba zdokumentovat si celý podvozek, skrze případné opravy. Lépe se pak hledají díly. V dnešní době se k novým autům nedají sehnat žádné dokumentace. Žádná moudrá kniha, žádný katalog dílů. Je to na palici. Člověk si tak na všechno musí přijít sám a bez pomoci. Internet? tam se téměř nic nedozvíte. Na každém auto fóru vládnou tupci, co se jen ohání nařízeními, zákony a nesmysly. Proto jsem si celý podvozek detailně zdokumentoval.
PODVOZEK
03. kapitola - Letní kola 23.3.2017
To už propuklo jaro a my hned vytasili letní pneu na hliních (či elektronech). To už naše autíčko vypadalo skvěle. Gumy jsem nechal nasadit na disky a dát do nich i povinné TPMS ventilky. Tehdy vyšel jeden ventilek na 1500,-Kč. To už jsem od té doby nehodlal nikdy investovat. o pár kapitol později, jsem to vyřešil jednou pro vždy. Ale zpět k tomu jak to dopadlo když jsem vše dal poprvé na vůz. Od obchodu měli být kola kmpletně vyvážena a ventilky funkční pro náš vůz. Nestalo se. Samozřemně jak je u nás v Čechách zvykem, zase to odflákli. Jedinečný kód který má mít každý ventilek svůj, v servisu ochcali a jakým si podivným množením, zadali na ventilky stejné číslo. Prostě ochcávka a honem do prodeje. Proběhla reklamace. No ale musel jsem auto odvést do servisu aby se na to podívali. Velmi neochotně jsem tam jel. Strávil jsem tam celé dopoledne, čekáním než na mě dojde řada. Chytrý servisáci si mysleli, že nahrají nová seriová čísla do ventilků, auto si je najde a papá. Omyl. Tak snadné to neměli. Museli celé auto zout, vyměnit všechny ventilky, nazout a znovu vyvážit. S novými ventilky už vše chodilo normálně. Chtěli to servisáci ochcat levnějšími ventilky než jsem si já zakoupil a jen do nich nahrát stejný kod. Nakonec to museli dát celý dohromady a v rámci reklamace zadarmo.
GUMY - LETNÍ
02. kapitola - Zimní kola 10.12.2016
Hned po koupi vozu jsme museli vyměnit gumy. Původní sjeté srágory, by byla na ledu a sněhu, sebevražda. Jelikož na voze byly plechové disky a bylo právě zimní období, byla jasná volba první vyměnit zimní pneu. Zvolili jsme české Barumy a to jsme neměli dělat. Doba kdy Barum byla dobrá česká značka už jsou dávno, dávno pryč. Zaprvé nebyly ani moc levné, za drhé vydržely jen tři sezóny. takže čistého času 1,5 roku. Životnost krátká, hlučnost velká, nesedivost v zatáčkách a na mokrých povrchách. To jsou velmi špatné jízdní vlastnosti a ještě k tomu na zimních pneumatikách. Od té doby už mi Barum nesmí do baráku. Zimáky jsme vyřešili a na jaře nás čekají letní gumy.
GUMY
01. kapitola - KOUPĚ VOZU 3.12.2016
V prosinci 2016 jsme vůz zakoupili. Hned museli jít původní kola dolu, byly sjeté a úplně bez vzorku. Nechali jsme na plechové disky dát hned zimní nové gumy, aby se po sněhu dobře jezdilo. Kupodivu jsme ty staré sjeté gumy ještě dobře prodali.